Zijn functioneringsgesprekken overbodig?

Bij een goede relatie tussen leidinggevende en ondergeschikte worden problemen toch gewoon op de werkvloer opgelost? Evenals erkenning wanneer het wel goed gaat...?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Als het goed gaat, kunnen functioneringsgesprekken kort zijn. Maar zelfs dan is het bijzonder nuttig om eens formeel te communiceren over werkplezier, ambities en opleidingsbehoeftes.
Als het slecht gaat zijn ze bitter nodig om afspraken te maken over een verbetering of te toetsen of eerdere afspraken zijn nagekomen.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Nee die zijn niet overbodig...
Zoals alles loopt Nederland Amerika achterna...
Is niet intelligent want het loopt steeds niet goed af...

Maar in Amerika is men nooit zeker van het werk, daarom zijn functioneringsgesprekken van belang... Zo kun je iemand de deur uitwerken en onder druk zetten... Maak een dossier aan, en kom er elk jaar op terug... Zo kun je meer angst maken en meer onzekerheid en makkelijker mensen lozen... Zoals in Amerika al het geval is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het gaat om het systematisch vastleggen van periodiek gesprekken over het (wederzijdse!) functioneren met daarbij het noteren van afspraken/besluiten, zodat de volgende keer hierop verder ingehaakt kan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Functioneringsgesprekken zijn nodig om buiten de dagelijkse werkcommunicatie eens dieper in te gaan op de carriere wensen en mogelijkheden. Punten die wellicht nog aangescherpt kunnen worden of sterke punten die met anderen gedeeld kunnen worden. Even tijd voor een 1 op 1 gesprek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Functioneringsgesprekken zijn nodig. Er wordt meer besproken dan alleen de dingen die je dagelijks op de werkvloer met elkaar bespreekt.

Je gaat dieper op dingen in. Op de werkvloer bespreek je alleen het directe gedrag, in een functioneringsgesprek kijk je naar de achtergronden van dat gedrag. Je bespreekt of er iets moet worden veranderd, en zo ja wat, en hoe je dat wilt oppakken.

In een functioneringsgesprek bespreek je ook andere dingen. Iets als ontwikkelingsrichting en de daarbij behorende opleidingsbehoefte bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Functioneringsgesprekken zijn voor jezelf ook van belang, niet alleen voor de werkgever. Bijvoorbeeld voor het bespreken en verbeteren van werkprocessen, verwachtingen, eventuele werkdruk bespreekbaar maken.

En wanneer het schriftelijk wordt vastgelegd heb je altijd iets zwart op wit om op terug te vallen. Aan een beoordelingsgesprek hoort een functioneringsgesprek vooraf te gaan. Dus een goed functioneringsgesprek kan later van pas komen bij een beoordeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja,
In dit geval zijn functionerings gesprekken overbodig.
Je weet wat je aan elkaar hebt.
Vaak is zo'n gesprek een jaarlijkse verplichting en dat zal in zo'n situatie kort en gemakkelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee die zijn niet overbodig.
Als er iets niet goed is kan een functioneringsgesprek tijdig signalen afgeven en kunnen er afspraken gemaakt worden waardoor je functionern beter word.
aak heb je zelf niet in de gaten dat er wat mis gaat en dan helpt een functioneringsgesprek heel goed.
Als alles goed gaat mag dat dan ook wel eens gezegd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
functioneringsgesprekken waarom alles opsparen tot 1 keer per jaar.
waarom niet gelijk zeggen als er iets dwars zit of niet goed gaat zo onstaat er geen fustratie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ze zijn niet overbodig. Omdat functioneringsgesprekken formeel zijn en worden vastgelegd kunnen er andere zaken aan de orde komen dan op de werkvloer besproken zijn. Vooral als er vooraf door beide partijen over een aantal punten is nagedacht en op papier zijn gezet kan bekeken worden of dit overeenkomt. Wellicht is voor de een de relatie goed en voor de ander toch niet....
Let wel, er zijn functionerings- en beoordelingsgesprekken. Persoonlijk vind ik functioneringsgesprekken belangrijker omdat dit vaker tweerichtingsverkeer is en gericht is op ontwikkeling. Beoordelen gebeurt te vaak vanuit 1 persoon (de leidinggevende) naar de andere persoon (de ondergeschikte) en richt zich op dat wat er is gebeurt.
De 180 en 360 graden feedbacks zijn daarentegen wel waardevol omdat er dan door meerdere personen (jezelf, collega's, klanten etc.) wordt beoordeeld op dezelfde punten.